Ето един интересен въпрос, на който ще се опитаме дадем отговор. Започваме бизнес, имаме куп въпроси и един от тях е винаги този, свързан с касовия апарат. През годините държавната политика се променя и се опитва да обхване по-голям кръг от фирми, за които е необходимо да издават касови бележки от фискално устройство.
Можем да кажем, че всяко юридическо лице, регистрирано или нерегистрирано по Закона за данък добавена стойност, извършващо продажби на стоки или услуги, е длъжно да отразява и отчита продажбите, които прави чрез издаване на фискална касова бележка от официално фискално устройство, освен ако плащането се извършва по банков път.
В практиката, която имаме в нашата счетоводна кантора, е имало безброй случай и ситуации, в които изпадат клиенти, заради неяснота по отношение на изискванията за издаване на касови бележки.
Основните положения са няколко:
- Имате търговски обект, клиентите идват на място и заплащат в брой или чрез банкова карта – в този случай Вие задължително, трябва да имате касов апарат и да издавате фискални бележки.
- Имате онлайн магазин, клиентите Ви плащат чрез пощенски паричен превод (ППП) – за Вас не се поражда задължение да издавате фискални бележки за всяка продажба, но задължително трябва да имате сключен договор с лицензиран пощенски оператор.
- Имате онлайн магазин с опция клиентите Ви да заплащат с банкова карта. Следва да имате касов апарат и да регистрирате всяка продажба през онлайн магазина. Тук е важно да посочим, че има изключение. При условие, че фирмата не приема други плащания, които изискват издване на касов бон, има възможност да избегнете наличието на фискално устройство.
След последната промяна от 01.07.2021, се даде възможност на онлайн магазините да не издават касови бележки, а вместо тях да подават стандартизиран одиторски файл, Той съдържа информация за съответните продажби през онлайн магазина. Това е приложимо, ако юридическото лице има само онлайн магазин, без физически търговски обект, в който получава плащания, изискващи издаването на фискален бон
Това което, можете да съветвате Вашите клиенти, на които изпращате стока е, че при получаване на стоката, трябва да пазят разписката за пощенския паричен превод. Тя заменя касовия бон към фактурата!
И в допълнение нека да разясним понятието фискална касова бележка – това е документ, регистриращ продажба/доставка на стока или услуга, по която се плаща в брой, с банкова карта, с чек или с други заместващи парите платежни средства. Тя се издава при извършване на плащането, като едновременно с получаване на плащането издадената фискална касова бележка се предоставя на клиента. Задължението на клиента е да я съхранява до напускане на обекта.
Можем да направим извода, че:
- Ако фирмата приеме плащане извършено в брой, чрез наложен платеж, чрез физичиески или виртуален ПОС терминал тогава възниква задължение за регистриране и отчитане на доставките чрез издаване на касова бележка от фискално устройство.
- Ако фирмата извършва своите продажби, използвайте услугите на лицензиран пощенски оператор, и има скючен договор за наложен платеж с пощенски паричен превод, то няма задължение за издаване на касова бележка.
Ако ръководството на Вашата фирма все пак реши да не издава касова бележка, трябва да знаете, че при проверка подлежи на следните санкции:
- имуществена санкция за юридически лица и еднолични търговци – е в размер от 500 до 2 000 лева, а при повторно нарушение – с имуществена санкция от 1 000 до 4 000 лева
Актуално към: 28.03.2022 г.
Последвай ни
Последвай ни
Последни статии
За Anagami
Ние сме счетоводна компания, която инвестира много в технология и оптимизация на работни процеси.
Така постигаме ниски цени при перфектно качество за клиента. Ежемесечно работим с над 400 български и международни бизнеса. Нашият екип се състои от 55+ високо квалифицирани счетоводителя в София, Бургас, Варна, Пловдив и Плевен. Извършваме аутсорс на счетоводно обслужване към небазирани в България бизнеси и изпълняваме процеси изцяло по задание на клиента. Стремим се винаги да даваме повече.
Работим изцяло онлайн. Тук сме, за да бъдем полезни!
Заяви счетоводна услуга. Виж нашите счетоводни планове тук.
Свържи се с нас
Още статии
Които може да ти бъдат полезни:
- Категории: Данъчно законодателство
Класифицираният електронен подпис /КЕП/ изпълнява ролята на саморъчно положен подпис, както при физическите, така при юридическите лица в дигиталното пространство. КЕП може да се издаде на: Физическо лице. Като за издаването му е необходимо единствено ...
- Категории: Труд и право
Има обстоятелства около ползването на болничен, за които и служителите, и работодателите често не си дават сметка. Странно, но факт: боледуването през октомври е по-добре платено от боледуването през май или декември. На първо място ...
- Категории: Счетоводство
Кои са необходимите документи при проверка от Инспекцията по труда? В тази статия, направихме списък на възможните документи, които могат да бъдат изискани от Вас при проверка от Инспекцията по труда: Договор със служба по ...