Кога възниква задължение за начисляване и внасяне на ДДС?

Автор: Публикувано: 26/03/2021Актуална към: 01/09/2022Категории: Счетоводство

Важно е да знаете, че от момента на регистрацията ви по ЗДДС за вас възниква задължение за подаване на месечни справки декларации по ДДС, Дневници за покупките и продажбите, както и за ежемесечно плащане на ДДС. Закъсненията се санкционират от органите на НАП.

Всяко регистрирано лице е задължено да начислява данък добавена стойност (20% или 9%) с оглед доставките, които извършва, като:

  • издава данъчен документ, най-често фактура, в който посочва данъка на отделен ред;
  • на месечна база изготвя дневници за покупки и продажби, които са облагаеми с ДДС и посочва издадените фактури или други документи;
  • на база на данните от тези дневници изчислява колко данък трябва да внесе и го посочва.

Ваше задължение е да изчислите резултата за календарния месец, който представлява разликата между общата сума на данъка, който сте начислили, и сумата на данъчния кредит.

Данъчен кредит представлява сумата, която като регистрирано лице имате право да приспаднете от данъчните си задължения за получени от вас стоки и услуги, когато извършвате доставка или внос, които се облагат. Относно правото на приспадане:

  • Ако начисленият данък превишава данъчния кредит, то трябва да внесете разликата по сметка на компетентната териториална дирекция на НАП;
  • Ако данъчният кредит превишава начисления данък, то разликата ще бъде приспадната от други парични задължения, които имате към държавата (например данъци и осигуровки, включително и за в бъдеще).

 

Последвай ни

Сподели статията, ако ти е била полезна

За Anagami

Ние сме счетоводна компания, която инвестира много в технология и оптимизация на работни процеси.

Така постигаме ниски цени при перфектно качество за клиента. Ежемесечно работим с над 400 български и международни бизнеса. Нашият екип се състои от 55+ високо квалифицирани счетоводителя в София, Бургас, Варна, Пловдив и Плевен. Извършваме аутсорс на счетоводно обслужване към небазирани в България бизнеси и изпълняваме процеси изцяло по задание на клиента. Стремим се винаги да даваме повече.

Работим изцяло онлайн. Тук сме, за да бъдем полезни!

Заяви счетоводна услуга. Виж нашите счетоводни планове тук.

Свържи се с нас




    Съгласен съм предоставените от мен лични данни да бъдат използвани от "АААкаунтинг Плюс" ЕООД, за да получа релевантна информация по своето запитване.

    Още статии

    Които може да ти бъдат полезни:

    • Класифицираният електронен подпис /КЕП/ изпълнява ролята на саморъчно положен подпис, както при физическите, така при юридическите лица  в дигиталното пространство. КЕП може да се издаде на: Физическо лице. Като за издаването му е необходимо единствено ...

    • Категории: Труд и право

      Има обстоятелства около ползването на болничен, за които и служителите, и работодателите често не си дават сметка. Странно, но факт:  боледуването през октомври е по-добре платено от боледуването през май или декември. Само  работните дни ...

    • Категории: Счетоводство

      Кои са необходимите документи при проверка от Инспекцията по труда? В тази статия, направихме списък на възможните документи, които могат да бъдат изискани от Вас при проверка от Инспекцията по труда: Договор със служба по ...