Класифицираният електронен подпис /КЕП/ изпълнява ролята на саморъчно положен подпис, както при физическите, така при юридическите лица в дигиталното пространство.
КЕП може да се издаде на:
- Физическо лице. Като за издаването му е необходимо единствено лична карта/ или пълномощно за упълномощено лице.
- Юридическо лице. За да се издаде подпис на юридическо лице е необходимо да се предостави ЕИК номера на дружеството за което ще се издаде и да се заяви съгласие за изкарването му лично от собственика/управителя на дружеството.
Най – често електронния подпис представлява карта (голяма или малка), която поставена в четец свързан с компютър оторизира вашия подпис там където е необходимо.
Електронният подпис може да се използва за достъп до Публичните е-услуги на държавната и общинска администрация. Например, да подавате данъчни декларации, молби, жалби и всякакви други документи, които се обменят с държавните структури, за подписване и криптиране на файлове, документи и електронна поща, за достъп до сървъри и др.
В зависимост от типа на електронния подпис могат да се ползват следните услуги:
- Електронен подпис на физическо лице – ако лицето иска да ползва електронно банкиране в качеството си на физическо лице; да ползва е-услугите за физически лица в е-порталите на държавните учреждения или да подава като пълномощник данни пред НАП,НОИ, НСИ и т.н. за фирми, които обслужва;
- Електронен подпис на юридическо лице – ако лицето е управител (собственик) на юридическо лице (ЮЛ) и иска да представлява фирмата си с електронен подпис; ако иска да удостовери себе си като физическо лице с цел подаване данни на клиенти – фирми; ако лице е служител във фирма и иска да подава данни по електронен път от името на фирмата пред НАП, НОИ, НСИ, Агенция по вписванията, Инспекция по труда, Агенция митници и т.н. ; ако лицето упражнява свободна професия и има нужда от УЕП за подаване на данни в по-горе посочените институции и др.; ако лицето е пълномощник на юридическо лице и има нужда от електронен подпис за подаване на данни по електронен път като представляващ ЮЛ.
Подписването с електронен подпис има своите предимства. Улеснява процеса на работа от гледна точка на пестене на разходи и време, подобряване отношенията с партньорите и клиентите, намаля разходите на офис консумативи, преминаване към без хартиен документооборот и съхранение, като по този начин се ускоряват бизнес процесите.
Електронен подпис се издава само от регистрираните доставчици на удостоверителни услуги, издаващи удостоверения за квалифициран електронен подпис.
Към 14.06.2021г. това са :
- „ИНФОРМАЦИОННО ОБСЛУЖВАНЕ“ АД
- „ЕВРОТРЪСТ ТЕХНОЛЪДЖИС“ АД
- „БОРИКА” АД
- „ИНФОНОТАРИ“ ЕАД
- „СЕП БЪЛГАРИЯ” АД
Актуално към: 25.06.2021 г.