Експанзията в чужбина може да бъде вълнуваща стъпка за всеки бизнес, но крие подводни камъни, които предприемачите са склонни да не виждат. Развиването на успешен бизнес в друга страна изисква специфичен подход, проучване, предпазливост и здрав разум, отвъд еуфорията, оптимизма и плановете за бързо мащабиране.
Ето 20 съвета, които ще ви помогнат да преодолеете предизвикателствата:
- Предварителни проучвания
Направете задълбочен анализ на пазара, на който искате да се разширите. Разберете конкурентната среда, местните навици и предпочитания, тенденциите за развитие.
- Културна адаптация
Разберете и уважавайте местната култура. Адаптирайте вашите продукти, услуги, послания и комуникация към нея и най-важното разберете дали въобще биха били възприети от тази култура. Не винаги това, което работи добре в една държава, работи добре в друга. Дори, често не е така.
- Местни партньори
Работете с местни партньори, които разбират добре пазара и могат да ви съветват и подпомагат. Уверете, че сте добре информирани за начинът, по който местните очакват да проведете общуването с тях.
- Регулации и законодателство
Информирайте се за местните закони и регулации, които могат да засегнат вашия бизнес. Работете с професионалисти. Не препоръчваме да спестявате от това перо.
- Език
Присъединете към екипа служители, които говорят езика и се уверете, че кампаниите и брандът не се изписват или звучат неправилно, смешно или негативно.
- Таргетиран маркетинг
Адаптирайте вашите рекламни послания и маркетингови стратегии към местния пазар, така че да не бъдете изложени на рискове от глоби и санкции и да имате възможността да предадете посланието на бранда без отклонение или изместване на смисъла.
- Устойчивост
Бъдете готови да инвестирате време и ресурси, преди да видите положителни резултати. Възможно е и твърде вероятно въпреки опита, който имате, навлизането на чуждият пазар да не е толкова лесно колкото изглежда. Оставете си време и ресурси да оцелеете.
- Следете конкуренцията
Наблюдавайте какво правят местните конкуренти и намерете начин да предложите нещо конкурентно или по уникален начин. Ако нямате местни конкуренти, задайте си въпроса „Защо?“.
- Местно присъствие
Разгледайте възможностите и рисковете от разширяване на екипа на местно ниво. Проучете политическата обстановка, вкл. на съседните държави или държави с високо влияние. Опитайте да предвидите политическите рискове свързани с конкретните географски ширини.
- Подгответе екипа си
Обучете своя екип за спецификите на новия пазар и планирайте. Дайте им насоки, стратегия, мотивация и хъс да завладеят нови клиенти.
- Финансово планиране
Изгответе детайлни финансови планове, които да отчитат различните разходи на новия пазар. Заложете бюджет за непредвидени разходи.
- Технология в действия
Използвайте възможните нови технологии, за да подобрите ефективността и достъпността на вашите продукти или услуги, производителността на екипа.
- Обратна връзка
Научете се да приемате и използвате обратната връзка от местните потребители. Добре е да имате умения да я интерпретирате правилно, за което е уместно да използвате местни професионалисти.
- Ценообразуване
Определете правилната ценова стратегия, която да кореспондира с местните условия, очаквания и позициониране на продукта/услугата в социалните и икономически отношения.
- Сезонни промени и фактор климат
Вземете предвид евентуалните сезонни особености на пазара, както и възможните рискове свързани с особености в промените на температура, климат и рискове от природни бедствия.
- Етика и корпоративна социална отговорност
Действайте отговорно и уважавайте местните обичаи и ценности по правилен начин, който да печели доверие и уважение на местно ниво. Внимавайте с чувството за хумор.
- Логистика
Усъвършенствайте своята логистична верига, за да осигурите ефективни доставки и обслужване. Заложете възможни рискове в стратегията си.
- Взаимодействие и влияние
Установявайте връзки с местни бизнес организации и сдружения. Бъдете активна част от обществото, ако искате да се интегрирате и допринесете на стойностно ниво.
- Имайте „план Б“
Бъдете готови да се адаптирате към непредвидени обстоятелства и промени на пазара и знайте, че при вас като неместно лице непредвиденото може да е в повече, но това е “играта“.
- Дългосрочна стратегия
Фокусирайте се върху дългосрочната визия и стратегия за развитие, а не само върху краткосрочните успехи и печалби.
Изнасянето и развитието на бизнес в чужбина може да бъде сложно предизвикателство, но с правилните подход, упоритост и информация, успехът е възможен. Не бъдете твърде уверени и заслепени от първоначалният успех в собствената ви държава и не подценявайте предизвикателствата пред вас. Това ще ви помогне да решите проактивно проблемите и да се наложите.