Финансовият лизинг – предпочитана форма на инвестиране от страна на бизнеса.
Лизингът е разпространен метод на финансиране, който позволява на бизнеса да придобива активи и оборудване, без да се налага да ги закупува директно.
Акцент на настоящата статия е финансовия лизинг, широко популярен в практиката, поради което неговото значение не може да бъде подценено.
Този метод на финансиране предоставя на бизнеса възможността да придобие активи, без да се обвързва с голямо количество капитал предварително. Предлага гъвкавост и позволява на бизнеса да бъде в крак с технологичния напредък чрез лесно надграждане на активи и оборудване, което в повечето случаи води след себе си повишена производителност и конкурентоспособност, увеличаване на продажбите и увеличен ръст на печалбите.
Също така, предпочитан е и поради възможността за покриване на хроничен недостиг на финансови ресурси, с който се сблъскват някои фирми в период на криза и последващо възстановяване от нея.
КАК СЕ КУПУВА АКТИВ ПРИ УСЛОВИЯТА НА ФИНАНСОВ ЛИЗИНГ?
Инициатор за първия етап от процеса е бизнеса, който избира конкретен актив за закупуване. Следва подбор на лизингова компания, чрез събиране на оферти и избор на тази, чиито условия са най-изгодни за бизнеса.
Последващата стъпка е сключване на договор за финансов лизинг и погасителен план към него, със страни лизингодател (лизинговата компания) и лизингополучател (конкретния бизнес).
Възникващите лизингови отношения като вид сделка са уредени в разпоредбите на глава двадесет и трета от Търговския закон (ТЗ). По смисъла на ТЗ лизингодателят се задължава да придобие вещ (конкретен актив) от трето лице (доставчика/продавача на актива) при условия, определени от лизингополучателя, и да му я предостави за ползване срещу определено възнаграждение. Бизнесът има право да придобие актива или по време на договора или след изтичането му при пълно изплащане на възнаграждението по него.
Финансовият лизинг по своята същност е дългосрочен договор, при който няма възможност за отказ от страна на бизнеса през определения в него срок.
По време на действието му лизинговата компания прехвърля на лизингополучателя всички разходи и изгоди, свързани с експлоатацията на актива.
КАКВО Е ДАНЪЧНОТО ТРЕТИРАНЕ НА ЗАКУПЕНИЯ АКТИВ ПРИ БИЗНЕСА?
До момента на пълно изплащане на възнаграждението (главница, лихви и ДДС) по договора за финансов лизинг, юридически собственик на актива е лизинговата компания. Въпреки това, за бизнеса възниква право да заведе актива в отчетите си като собствен, да начислява амортизация, както и всички разходи, свързани с неговата експлоатация.
Разходите за амортизация на актива, за поддръжка и използване, заедно с разходите за лихви са данъчно признати за бизнеса, намаляват данъчния финансов резултат, респективно водят до намаление на дължимия корпоративен данък.
Право на данъчен кредит при условията на Закон за данък върху добавената стойност (ЗДДС) възниква за бизнеса във всички случай, когато закупеният актив се използва за целите на облагаемата му дейност. Правото се прилага както за покупката, така и за последващите разходи, свързани с актива.
Изключение от общото правило за приспадане на данъчен кредит, възниква при закупуване на лек автомобил. Последният по смисъла на ЗДДС най-общо е актив, който има не повече от пет места за сядане, без мястото на водача.
ПРЕДИМСТВА НА ФИНАНСОВИЯ ЛИЗИНГ ЗА БИЗНЕСА
Съществено значимите предимства на финансовия лизинг за бизнеса, най-общо са:
- предоставяне на достъп до най-новото оборудване и технологии, без голяма предварителна инвестиция;
- по-голяма гъвкавост по отношение на надграждане или подмяна на активи, при необходимост;
- запазване на наличния капитал и възможност той да бъде използван за други бизнес цели, като например влагането му в научноизследователска и/или развойна дейност;
- финансовият лизинг е идеален вариант за стартиращ бизнес (например стартъп компаниите), тъй като е свързан с по-ниски първоначални разходи и по-ниски изисквания за капиталови инвестиции;
- за разлика от банковото финансиране, тук не се изисква предоставяне на обезпечение като гарант при евентуално влошаване на финансовото състояние на юридическите лица;
- процесът на одобрение на лизинга е по-кратък и с по-малко на брой документи в сравнение с банковото финансиране. В практиката е възможно целия процес от кандидатстване до подписване на лизингов договор да отнеме един работен ден;
- договарят се месечни вноски до нива, удобни за бизнеса и възможност за прецизиране на изходящите парични потоци;
- съществува хипотеза за разсрочено плащане на ДДС;
- начислените разходи за амортизация и за поддръжка на актива, и за лихви, са данъчно признати за бизнеса и водят до намаляване на дължимия корпоративен данък;
- в много случаи активите и оборудването, закупени на лизинг в процеса на използването си сами изплащат своята стойност;
- право на придобиване на актива или оборудването в края на лизинговия договор;
- възможност за предоставяне на преференциални условия от доставчици на активи/оборудване и от застрахователни дружества при условията на финансов лизинг в сравнение с направена самостоятелна покупка от страна на бизнеса;
- намалена административна тежест и спестено време за лизингополучателя. Лизинговата компания има ангажимент за сключване на застраховките за целия срок на договора за лизинг и да заплаща всички необходими местни данъци и такси в срок.
НЕДОСТАТЪЦИ НА ФИНАНСОВИЯ ЛИЗИНГ ЗА БИЗНЕСА
Темата за финансовия лизинг носи със себе си както предимства, така и недостатъци, които трябва да бъдат внимателно обмислени преди да се пристъпи към подписване на лизингов договор, а именно:
- всички възникнали разходи са за сметка на лизингополучателя. Основният разход е лихвата, дължима върху лизинговата стойност;
- възникват допълнителни разходи за застраховка – актива или оборудването обект на лизинга задължително следва да се застрахова;
- рискът от случайно погиване на активите или оборудването е заложен за лизингополучателя;
- генерира се дълг. Наличието му от своя страна ограничава последващ достъп до друг вид външно финансиране;
- срок на лизинговия договор е определеният период, за който лизингополучателя се е договорил с лизингодателя да наеме актива, който не може да се анулира, без да се наруши споразумението.
КАКВО МОЖЕ ДА КУПИ БИЗНЕСА НА ФИНАНСОВ ЛИЗИНГ?
Според специфичните си нужди, всеки бизнес може да закупи:
- леки автомобили (стандартен/висок клас, предлагани от официален вносител, от автокъща или от доставчик в чужбина);
- товарни и специализирани транспортни средства (нови и употребявани камиони, ремаркета, влекачи, микробуси и автобуси);
- специализирани МПС (сметосъбиращи/почистващи машини, автовишки, автокранове и др.)
- машини и оборудване (нова и употребявана пътно-стоителна механизация като валяци, багери, асфалтополагачи, машини за фрезоване, банкетополагащи машини и др.);
- селскостопанска техника (комбайни, трактори, машини за сеене и обработка на почвата, машини за събиране на куфраж и култури, и др.)
- недвижими имоти (офиси, търговски/индустриални имоти, логистични центрове, апартаменти, къщи, хотели и др.)
- земеделска земя.
ВИДОВЕ ФИНАНСОВ ЛИЗИНГ
В практиката финансовия лизинг се дели на:
- с отворен край – лизингополучателят може да заплати остатъчната стойност (част от главницата) на лизинговия актив и да придобиете собствеността върху него или да се откаже от това право и активът да остане собственост на лизинговата компания. За всяко плащане на лизинговата вноска, лизинговата компания издава към лизингополучателя фактура, която включва главница, лихва и ДДС;
- със затворен край – издава се една фактура от лизингодателят за цялата главница, съгласно погасителния план от лизинговия договор, и прилежащото към нея ДДС. Лизингополучателят следва да заплати ДДС по тази фактура веднага след издаването й, а данъчната основа на фактурата се погасява на части съгласно погасителния план;
- със затворен край и капитализация на ДДС – издава се фактура за цялата главница, съгласно погасителния план от лизинговия договор, и прилежащото към нея ДДС. При желание от страна на лизингополучателя да не заплаща ДДС веднага, сумата на ДДС се добавя към главницата и се разсрочва за целия срок на договора, като съответно се олихвява, заедно с главницата.
Характерно при трите вида финансов лизинг е:
- за плащане на допълните разходи, като местни данъци, такси и застрахователни премии, лизинговата компания издава сметка за изплатени суми или дебитна нота за събиране на сумите от лизингополучателя;
- при пълното изплащане на задълженията по договора за лизинг, активът става собственост на лизингополучателя, а дотогава юридически е собственост на лизингодателя и се регистрира на негово име;
- върху лихвата по лизинговия договор не се начислява ДДС.
ПРЕДИМСТВА ЗА БИЗНЕСА ПРИ РАЗЛИЧНИТЕ ВИДОВЕ ФИНАНСОВ ЛИЗИНГ:
- С отворен край
- Със затворен край
- Със затворен край и капитализация на ДДС
- Остатъчна стойност: лизингополучателя има право на избор да я заплати и да придобие актива или да откаже придобиването на актива.
ДДС, платим към лизингодателя без лихва, на равни части, заедно с месечните лизингови вноски.
Лизингополучателят, ползва правото на данъчен кредит, ако е приложимо, на части.
В края на лизинговия период няма остатъчна стойност.
ДДС, платим към лизингодателя без лихва в пълен размер веднага след издаване на фактура за цялата покупна стойност на актива.
Лизингополучателят, ползва правото на данъчен кредит, ако е приложимо, еднократно за цялата сума.
В края на лизинговия период няма остатъчна стойност.
ДДС, платим към лизингодателя с лихва на равни части, заедно с месечните лизингови вноски.
Лизигополучателят ползва правото на данъчен кредит, ако е приложимо още в началото на процеса, защото ДДС е начислен еднократно и авансово при предаване на актива.
Сумата на дължимия ДДС се разсрочва за целия срок на договора и се олихвява заедно с главницата.
Актуално към 08.09.2023 г.
Последвай ни
За Anagami
Ние сме аутсорсинг компания с фокус нови технологии, дигитализация на документи, оптимизация на работни процеси, изграждане и управление на екипи.
Така постигаме пластични условия и комфортно обслужване за клиента във време на дигитална трансформация на бизнес процесите по целия свят. Ежемесечно работим с над 400 български и международни бизнеса благодарение на нашият екип от 70+ високо квалифицирани специалисти в сферата на счетоводство и администрация на бизнес процеси. Изграждаме и управляваме счетоводни и бек офис екипи за базирани извън България бизнеси и изпълняваме процеси изцяло по задание на клиента. Стремим се винаги да даваме повече.
Обслужваме изцяло онлайн. Тук сме, за да бъдем неразделна част от бизнеса на нашите клиенти и да допринесем за техния успех чрез нашата работа!
Заяви счетоводна услуга. Виж нашите счетоводни планове тук.
Свържи се с нас
Още статии
Които може да ти бъдат полезни:
- Категории: Данъчно законодателство, Счетоводство
В различните държави на Европейския съюз /ЕС/ има различни ставки на данъка върху добавената стойност /ДДС/ и различни ...
- Категории: Данъчно законодателство
Да разгледаме от данъчна гледна точка следната ситуация: българско физическо лице е собственик на търговско дружество, регистрирано ...
- Категории: Данъчно законодателство
Статутът на професионалните спортисти се определя от съответната спортната федерация съгласно Закона за физическото възпитание и спорта ...