Облагане на доходи от имот под наем

Автор: Публикувано: 24/06/2022Актуална към: 20/05/2024
Anagami / Счетоводство / Облагане на доходи от имот под наем

Ако имате имот, който давате под наем, трябва да знаете, че плащанията по наема държавата счита за доходи и съответно облага.

Ако имате фирма и фирмата дава имота под наем, то тогава нещата са прости – срещу документ фактура, отчитате съответния доход, като част от приходите на фирмата. Съответно начислявате ДДС, ако сте ригистрирано лице по закона, и сумата ще участва във формиране база за изчисляване на корпоративен данък на края на годината.

Ако, обаче, отдавате имота като ф.л. има две хипотези за удържане на данъка и тежестта на задължението за внасяне.

Ако наемателят е ф.л. като Вас, задължението за деклариране и внасяне на данъка е у Вас. Това се случва чрез подаване на декларация за дължими данъци по чл. 55, ал.1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал.1 от ЗКПО, която се подава на тримесечия. За всяко тримесечие подавате до края на първия месец следващ тримесечието на придобиване на дохода и имате задължение за внасяне на данъка. Така, например, за изплатен наем от януари до края на март на годината, подавате декларация и внасяте данъка до края на месец  април. Започваме да броим тримесечията от началото на календарната година, която у нас съвпада с финансовата. И плащаме данък само за реално изплатени доходи.

Ако наемателят е предприятие или самоосигуряващо се лице, то задължението за деклариране и внасяте стои за него в същите срокове, макар, че данъкът е Ваш. За придобиването на дохода наемателят в този случаи Ви издава набор от документи за удостоверяване на това обстоятелство – служебна бележа и сметка за изплатени суми по образци, които, ако съдим по последните години, всяка година се променят.

За последното тримесечие на годината можете да изберете дали наемателят да удържи и този път данъка или не, като смисълът на тази възможност е хората, които биха се възползвали от отстъпката си от общата годишна данъчна основа след приключване на годината, да го направят при изготвяне на годишната си декларация за доходи на съответната година.

Размерът на данъка е 10%, като базата за формиране е брутната сума по договора, намалена с  10 %  нормативно признати разходи /изключение прави наем на имущество в режим на етажна собственост/. Така например, ако наемът е 100 лв/месец, от тях приспадаме 10 лв нормативно признати разходи и остатъкът от 90 лв облагаме с 10% данък, което прави 9 лв данък за всеки един месец.

Счетоводно обслужване

Последвай ни

Сподели статията, ако ти е била полезна

За Anagami

Ние сме аутсорсинг компания с фокус нови технологии, дигитализация на документи, оптимизация на работни процеси, изграждане и управление на екипи.

Така постигаме пластични условия и комфортно обслужване за клиента във време на дигитална трансформация на бизнес процесите по целия свят. Ежемесечно работим с над 400 български и международни бизнеса благодарение на нашият екип от 70+ високо квалифицирани специалисти в сферата на счетоводство и администрация на бизнес процеси. Изграждаме и управляваме счетоводни и бек офис екипи за базирани извън България бизнеси и изпълняваме процеси изцяло по задание на клиента. Стремим се винаги да даваме повече.

Обслужваме изцяло онлайн. Тук сме, за да бъдем неразделна част от бизнеса на нашите клиенти и да допринесем за техния успех чрез нашата работа!

Заяви счетоводна услуга. Виж нашите счетоводни планове тук.

Свържи се с нас




    Съгласен съм предоставените от мен лични данни да бъдат използвани от "АААкаунтинг Плюс" ЕООД, за да получа релевантна информация по своето запитване.

    Още статии

    Които може да ти бъдат полезни: