Издаването на фактури: какво не бива да правим!

Автор: Публикувано: 12/05/2022Актуална към: 05/09/2022Категории: Счетоводство

Издаването на фактури е неизменна част от всеки бизнес. Сигурна съм, че за много от вас е досадна работа, но приходите на организациите трябва да бъдат събирани все някак, за да има и за заплати, нали?

Събрали сме за вас някои от често допусканите грешки в практиката, които водят до „счетоводна каша“ след себе си и които е добре да положим усилия да не допускаме :

  1. Някой от основните реквизити липсва

Ако в документът няма доставчик, получател, дата, сума, артикул с цена, бройка и валута, то това ще доведе до повторна комуникация с хората, на които трябва да го предадете и със счетоводствата и от двете страни.

  1. Данните на доставчика или получателя са грешни

Ако въведете грешни данни на вашия контрагент, това означава, че в осчетоводяването данните също биха могли да бъдат грешни ако никой не забележи това. Ако имате регистрация по ДДС и според вида на сделката и състоянието на вашата фирма в момента, това ли би могло да Ви докара скромна проверка от  НАП или писмени обяснения.

  1. Издаване текущо на фактури със задна дата и сте регистриран по ДДС

Груба греша, която трябва да се коригира.  Ако действително е трябвало да издадете фактурата на тази дата, но сте изпуснали 5-дневния срок, то по-добре издайте фактурата текущо, стига да нямате проблеми с вашите контрагенти, макар, че отговорността за това е у вас, а не у тях. Глобата за издадена фактура, вкарана в следващ данъчен период, а не в текущия, е 500 лв. на издаден документ. В практиката сравнително рядко се случва някой да е глобен на това основание, но е възможно, особено ако се случи да възстановявате ДДС в този конкретен месец. За неиздадена в срок фактура също има глоба, така, че най-добре е нещата да се седят.

  1. Прескачане номера на фактури

Ако без да искате сте прескочили номер на фактура, то анулирайте номера, който е останал неизползван и продължете напред. В никакъв случай не е нужно да употребявате този номер, като му сложите дата, която отговаря на номерацията много след него, както се получава, ако забравите номер.

  1. Анулиране на фактури, без да уведомите контрагентите си

В практиката се случва лица, регистрирани по ДДС да анулират фактурите си без да кажат на контрагентите си за това. Защо го правят? За да не внасят ДДС. Какви са последствията? Получателите на фактурата приспадат ДДС, което са платили на доставчика, но той не го е декларирал, съответно държавата би могла да накара получателят да го върне и процедурата няма да е приятна за никого.

  1. Забравяте да издадете фактура

Не трябва да се допуска.  Ако все пак се случи по-добре я издайте в момента, в който сте разбрали грешката си, от колкото да остане неиздадена, защото това води до отклонение в отчитането на приходите, съответно до намаляване на данъци. Въпреки грешката и възможната глоба, ако тази грешка не води до намаляване на данъчна тежест, на нея се гледа по-друг начин, от колкото ако водеше.

Последвай ни

Сподели статията, ако ти е била полезна

За Anagami

Ние сме счетоводна компания, която инвестира много в технология и оптимизация на работни процеси.

Така постигаме ниски цени при перфектно качество за клиента. Ежемесечно работим с над 400 български и международни бизнеса. Нашият екип се състои от 55+ високо квалифицирани счетоводителя в София, Бургас, Варна, Пловдив и Плевен. Извършваме аутсорс на счетоводно обслужване към небазирани в България бизнеси и изпълняваме процеси изцяло по задание на клиента. Стремим се винаги да даваме повече.

Работим изцяло онлайн. Тук сме, за да бъдем полезни!

Заяви счетоводна услуга. Виж нашите счетоводни планове тук.

Свържи се с нас




    Съгласен съм предоставените от мен лични данни да бъдат използвани от "АААкаунтинг Плюс" ЕООД, за да получа релевантна информация по своето запитване.

    Още статии

    Които може да ти бъдат полезни:

    • Класифицираният електронен подпис /КЕП/ изпълнява ролята на саморъчно положен подпис, както при физическите, така при юридическите лица  в дигиталното пространство. КЕП може да се издаде на: Физическо лице. Като за издаването му е необходимо единствено ...

    • Категории: Труд и право

      Има обстоятелства около ползването на болничен, за които и служителите, и работодателите често не си дават сметка. Странно, но факт:  боледуването през октомври е по-добре платено от боледуването през май или декември. Само  работните дни ...

    • Категории: Счетоводство

      Кои са необходимите документи при проверка от Инспекцията по труда? В тази статия, направихме списък на възможните документи, които могат да бъдат изискани от Вас при проверка от Инспекцията по труда: Договор със служба по ...