От години данъчните власти прилагат различни подходи в опит за осъществяване на контрол върху нереалистично високите касови наличности на търговските дружества.
Всяка година се провеждат множество проверки/ревизии от страна на НАП, с цел установяване съответствието между действителните касови наличности и декларираните в официалните отчети на дружествата.
КАКВО ПРЕДСТАВЯВА КАСОВАТА НАЛИЧНОСТ НА ТЪРГОВСКИТЕ ДРУЖЕСТВА?
По своята същност това са остатъци на парични средства в брой, получени вследствие на извършени операции в посока увеличение (постъпления) или намаление (плащания). Могат да бъдат, както в лева, така и във валута.
Текущо дружествата имат задълженето да отчитат всички операции в брой и да отразяват изменението на касовата наличност в счетоводните си регистри.
Преди настоящите промени, НАП получаваше информация за размерите на фирмените пари в брой, само от годишните финансови отчети на дружествата, изготвени към 31.12 на предходната година или по време на извършване на проверки/ревизии.
Касовите наличности в съществено големи размери будят съмнения за извършена нередност, поради съществуването на Закон за ограничаване на плащанията в брой и не на последно място, в периода от пандемията към момента се наблюдава сериозен ръст в разплащанията между търговци чрез използването на платежни сметки.
ПРИЧИНИ ЗА НАТРУПВАНЕ НА КАСОВИ НАЛИЧНОСТИ В ПО-ГОЛЕМИ РАЗМЕРИ
Основната причина за натрупване на големи касови наличности, които не съответстват с декларираните е теглене на пари в брой от касата за покриване на текущи разходи на дружеството, които на практика остават документално недоказани.
В практиката, и много собственици използват касите за получаване на средства в брой, с които извършват плащания по тяхно усмотрение – отново без представяне на документи, с които да се докаже връзка между направените плащания и осъществяваната дейност от дружеството.
Заедно с промените за текущо деклариране от страна на дружествата на размерите на парите в брой, се приеха и промени за деклариране на техните вземания от определен кръг физически лица, включително и предоставените заеми.
КРЪГ НА ФИЗИЧЕСКИТЕ ЛИЦА, ЧИЙТО ЗАДЪЛЖЕНИЯ КЪМ ДРУЖЕСТВАТА ЩЕ СЕ ДЕКЛАРИРАТ:
На първо място това са собствениците (само физически лица) и лицата, които управляват по силата на подписани договори за управление и контрол. Също така това са работници и служители, наети от дружествата, както и всички подоточетни лица.
Към момента, НАП има информация в различни документи за част от тези вземания на дружествата, респективно задължения на лицата, но отново както при касовите наличности, в остатъчен размер, актуален към 31.12 на съответната година.
Един от тези документи е годишната данъчна декларация по чл.92 от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), която дружествата подават в НАП. Ако някое от изброените по-горе физически лица е със статут на свързано лице със съответното дружеството, то тези взаимоотношения се посочват с остатъчна сума към 31.12 в тази декларация.
В Приложението към годишен финансов отчет, изготвен съгласно националните счетоводни стандарти, дружествата следва да оповестят сума на предоставени аванси и кредити на административен персонал и на членовете на органите на управление. Сумата е за цялата година на отчета, като се посочват и върнати, и отписани суми през годината.
Физическите лица от своя страна, са задължени да декларират в годишната си данъчна декларация по чл.50 от Закон за данъци върху доходите на физически (ЗДДФЛ) получените заеми от дружества (небанкови институции), при определени условия:
a) размера на всички получени заеми през годината надхвърля 10 000 лв. и към 31.12 на годината, в която се извършва декларирането, част от тях са непогасени;
b) към 31.12. на годината на декларирането размера на непогасените суми по всички получени парични заеми през същата и предходните 5 год. надхвърля 40 000 лв.
Важно!
С промените се въвежда режим и на текущо тримесечно деклариране на касовите наличности и вземанията на дружества, при определени условия пред НАП.
КАКЪВ Е НОВИЯТ РЕЖИМ НА ТЕКУЩО ДЕКЛАРИРАНЕ НА КАСОВИТЕ НАЛИЧНОСТИ И ВЗЕМАНИЯ ОТ ФИЗИЧЕСКИ ЛИЦА?
С ДВ бр.66/01.08.2023 г. се обнародва Законът за държавния бюджет на Република България за 2023 г. С § 29 от Преходните и заключителни разпоредби на закона са направени по-горе цитираните промени в Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).
Новият режим на деклариране е заложен в ал. 10 към чл.123 от ЗДДС.
ОБХВАТ НА ЗАДЪЛЖЕНИТЕ ЛИЦА, КОИТО ИЗВЪРШВАТ ДЕКЛАРИРАНЕТО:
Това са търговците по смисъла на Търговския закон (ТЗ); клоновете на чуждестранни търговци; местни юридически лица, които не са търговци; бюджетни предприятия; консорциуми по смисъла на ТЗ, дружества по Закона за задълженията и договорите (ЗЗД); фондове за извършване на плащания и осигурителни каси по смисъла на Кодекса за социално осигуряване (КСО); търговски представителства; при определени условия и чуждестранни юридически лица, които осъществяват стопанска дейност на територията на страната чрез място на стопанска дейност.
По-горе изброените задължени лица следва да имат и регистрация по ЗДДС.
УСЛОВИЕТО ЗА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ДЕКЛАРИРАНЕ Е:
В края на отчетното календарно тримесечие, общата сума от касовата наличност и вземанията от определения кръг физически лица да надхвърля 50 000 лв.
ДЕКЛАРИРАНЕ
Извършва се с декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО.
СРОК ЗА ДЕКЛАРИРАНЕ
Промените влизат в сила, считано от 01.07.2023г.
За отчетното тримесечие (юли, август и септември 2023г. ), декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО, във връзка с деклариране на данните по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС (описани в настоящата статия) следва да се подаде до 14.11.2023г.
Следващият отчетен период е тримесечието: октомври, ноември и декември 2023г. със срок на подаване на декларацията – 31.01.2024г.
Важно!
Не е променен срока за подаване декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО за тримесечието (юли, август и септември 2023г.) за всички останали случаи, освен за данните по чл.123, ал.10 от ЗДДС. Т.е. в общия случай на подаване на декларацията, срока за третото тримесечие от годината се запазва – 31.10.2023г.
В ЗАКЛЮЧЕНИЕ,
С обнародваните промени се цели осигуряване на повече прозначност при отчитане на фирмените касови наличности и ограничаване на възможността за натрупването им в съществени размери. Също така се осигурява и водене на стриктна текуща отчетност по отношение на големи суми, които се получават от определен кръг физически лица.
За да изпълнят заложените промени за отчитане на тримесечна база на касовите наличности и на вземанията от физически лица, дружествата следва да водя строга отчетност с цел подаване на коректни данни към НАП в съответните срокове.
Сържанието на статията е актуално към 01.08.2023 г.